Vi er stolte fordi kunderne bedømmer os til
kunde-bedoemmelser
98 27 20 00

Overvejer du at købe elbil i 2022?

Er du overbevist og parat til at købe din første el-bil eller har du også mange spørgsmål? Her forsøger vi at svare på de mest stillede spørgsmål vedr. elbiler og håber svarene kan hjælpe dig med at træffe den rigtige beslutning.
Hos P.J. Auto i Vadum har vi fået en del erfaring med el,- og hybridbiler fordi vi har solgt mange el-biler, servicerer mange elbiler og har en fantastisk dialog med nuværende elbils ejere fra Ålborg, hele Nordjylland og det øvrige Danmark.

De spørgsmål vi oftest får stillet omkring el biler og vores svar kan du læse nedenfor:

Hvad kan man regne med m.h.t rækkevidde?
Rigtig mange bekymrer sig om rækkevidden eller rettere mange er usikre, måske fordi de fleste som bruger bil på arbejde,  har 30-50 km hver vej.

Det gælder også Trine, som er afdelingschef hos et stort international speditionsfirma. Hun pendler 45 km hver vej eller ca. 90 km dagligt og fik i marts en Volvo XC40 på el som firmabil. Hun havde selv valgt den. "Volvo skriver 325 km rækkevidde men det har jeg bestemt ikke oplevet endnu. Ved godt jeg fik den i marts 2022, hvor det stadig var koldt, men jeg kører motorvej de 70 km af 90 km dagligt og med 110-130 km/t så virker det som om gennemsnittet indtil videre har været en rækkevidde på lige godt 200 km og derfor kræver det opladning hver nat."

Sandheden og svaret må være, at jo længere nordpå man kommer - altså des lavere gennemsnitstemperaturen er, des kortere kører en el-bil på en opladning. Der udvikles rigtig meget indenfor batterier og hvordan kan forbruget af strøm nedsættes. I 2022 må svaret være, at man nok skal tage udgangspunkt i fabrikkens tal men  trække 30% fra.
p-j-auto-rækkevidde-audi-e-tron
p-j-auto-rækkevidde-tesla-3
Lademuligheder - kræver en lang tur planlægning?
Anette Vestergaard er centerchef i et indkøbscenter og hun og hendes familie ønsker at bidrage til et bedre miljø og til den "grønne omstilling".

"Hjemme hos os blev vi sidste sommer (sommeren 2021 red.) enige om, at det er på tide, vi bidrager mere til sikre en grønnere jord til vores børn og børnebørn - så vi har købt el-bil.

Vi brugte lang tid på at undersøge fordele og ulemper, og vi stod tilbage med at ”takket været den hurtige opladning er hverdagen med en el-bil meget enkel og ukompliceret. Der er mange forskellige muligheder for opladning, og du kan finde et ladestik, hvor som helst og når som helst”

Men det er jo simpelthen ikke helt rigtigt!

Vi valgte en Audi med lovet ca. 300 km i rækkevidde og lagde hårdt ud med en tur til Lübeck. Men allerede der gik det galt. Vores abonnement på Clever virkede ikke, og de først tre ladere, vi kom til, duede ikke … eller også duede vi ikke! Der var panik til sidst, det var blevet mørkt, vi havde ikke booket hotel, vi var sultne, og der var en rækkevidde tilbage på 2 km! Men heldigvis nåede vi i sidste øjeblik frem til en ladestander, som vi kunne få til at virke, og lettelsen var stor.

Situationer lig denne er opstået mange gange siden – og jeg er stadig ikke ret vild med at køre uden for bygrænsen alene. En tur til København giver svedige håndflader og hjertebanken, jeg lider i den grad af ”rækkevidde angst”.

En ting er ”rækkevidde-angst”, noget andet er at som indehaver af en el-bil bliver man også udfordret på sin tålmodighed, og på sin evne til planlægning. Når jeg har møder i København skal jeg afsted minimum en time tidligere end normalt for at nå frem. For ikke nok med man har gjort sit hjemmearbejde ved at planlægge ruten nøje ifht ladestandere, og også at komme afsted i tide – ja så er der jo også andre end mig, som er på vej til Sjælland. Og hvis de lige er fem minutter foran mig, så er laderne optaget, når jeg ankommer, og så kan man starte med at vente i minimum 20-30 minutter, før man selv kan komme i gang. En fordel her er selvfølgelig at mens man venter, så kan man lige spise en helt unødvendig burger!

Med tiden skal det nu nok blive sjovt at køre klimavenligt, hvis altså der snart kommer mange flere lynladere. Og tænk hvor smart hvis også man kunne booke en tid til opladning på forhånd. Og så nogle p-pladser ved siden af laderne, som er reserveret til elbiler, der ikke lader, måske endda gratis p-pladser til el-biler.

Men når alt det er sagt, så har jeg ikke tænkt mig at give op, el-biler er fremtiden! Og jeg elsker at den er lynhurtig ude af starthullerne og ingen gearskifte. Og at den er næsten lydløs, så man kan høre musikken. Min mand siger ovenikøbet, det er godt til mig at øve mig i at planlægge og i at være mere tålmodig. Så el-bilen er kommet for at blive."

Sandheden og svaret må være:
Her er svaret klart ja. Du skal også planlægge en tur til grænsen, hvis afstanden er over 100 km. Infrastrukturen halter, selvom Danskerne - ligesom Annemette - er parate til at følge EU og regeringens anvisninger. En længere tur eller rejse i el-bil kræver mere planlægning end vi er vant til med benzin og diesel biler, men vi må stole på at det gavner miljøet.
eon-ladestationer-i-danmark
fdel-ladestationer-danmark-promoted-af-p-j-auto
Anhængertræk - hvad er op og ned i.f.t anhængertræk og el-biler?
"Elbiler har mange fordele, men evnen til at trække f.eks. en tung trailer eller campingvogn har umiddelbart ikke været en af dem. Men også når det handler om anhængertræk og trækkraft, sker der løbende en udvikling på elbilområdet, så behov for krog og trækkraft, er ikke længere det samme som, at der ikke er en elbil, der kan matche dit behov.

Kend dit behov, og undersøg markedet. Det er altid det gode råd, når det handler om at finde den rette bil. Vigtigst af alt check om din drømme el-bil kan få eftermonteret træk eller det skal være fabriks monteret" - skriver FDM.

På disse modeller kan du ikke bruge anhængertræk:
Audi e-tron GT,
BMW i3,
Citroën C-Zero,
Citroën C4 Ë,
Cupra Born
DS 3 Crossback E-tense,
Honda e,
Hyundai Ioniq og Kona Electric,
Kia e-Niro og Kia Soul EV (til modelår 2020),
Mazda MX-30
MG ZS EV,
Mercedes-Benz B-Electric, og EQV,
Mini Cooper SE,
Mitsubishi iMiEV,
Nissan Leaf,
Opel Corsa-e, Mokka-e,
Peugeot iOn,  e-208, e-2008,
Porsche Taycan,
Renault Zoe,
Seat Mii electric,
Skoda Citigoe IV,
Tesla Model S,
VW e-Up, e-Golf og ID.3

På disse modeller kan du bruge anhængertræk optil 300 kg:
Hyundai Kona 64 kWh (06/2020-)
Kia e-Niro (fra modelår 2021)

På disse modeller kan du bruge anhængertræk optil 400 kg:
Maxus Euniq 5

På disse modeller kan du bruge anhængertræk optil 750 kg:
BMW iX3
Ford Mustang Mach-e
Hyundai Ioniq 5 (lille batteri)
Jaguar I-Pace
Kia EV6 (lille batteri)
Mercedes-Benz EQA 250
Mercedes-Benz EQS
MG Marvel R

På disse modeller kan du bruge anhængertræk optil 910 kg:
Tesla Model 3 (2019-2020)

På disse modeller kan du bruge anhængertræk optil 1000 kg:
Audi Q4 e-tron
Skoda Enyaq iV
Tesla Model 3 (2020-)
Toyota Proace
VW ID.4 (kan løftes til 1.200 kg) #

På disse modeller kan du bruge anhængertræk optil 1200 kg:
Audi Q4 e-tron quattro
VW ID.4 GTX (kan løftes til 1.400 kg) #

På disse modeller kan du bruge anhængertræk optil 1500 kg:
Polestar 2
Volvo XC40 Recharge (1.800 kg fra dec. 2021)
Aiways U5

På disse modeller kan du bruge anhængertræk optil 1600 kg:
BMW i4
Hyundai Ioniq 5 (stort batteri)
Kia EV6 (stort batteri)
Tesla Model Y

På disse modeller kan du bruge anhængertræk optil 1800 kg:
Audi e-tron
Mercedes-Benz EQA 300 & 350 4MATIC
Mercedes-Benz EQC
Volvo C40
Volvo XC40 (biler produceret efter dec. 2021)

På disse modeller kan du bruge anhængertræk optil 2100 kg:
BMW iX xDrive40

På disse modeller kan du bruge anhængertræk optil 2250 kg:
Tesla Model X

På disse modeller kan du bruge anhængertræk optil 2500 kg:
BMW iX xDrive50
Hvad er værditabet på en elbil?
Nissan LEAF er en af de mest sælgende elbil herhjemme såvel som i hele EU, hvorfor det ofte er en LEAF, du møder på vejen, såvel som på brugtvognsmarkedet. Det betyder, at Nissan har data på gensalgsværdier fra tidligere varianter af LEAF, som de i 2020 lagde til grund for et estimat på, hvordan økonomien ser ud for en Nissan LEAF over en femårig periode.

I estimatet regner Nissan med en større afskrivning på elbiler sammenlignet med en almindelig bil.

Helt konkret har Nissan sammenlignet udgifterne forbundet med at købe og køre i henholdsvis en Nissan LEAF Tekna og en Qashqai Tekna+ i fem år. I sammenligningen regner Nissan med en afskrivning på 50 procent for Qashqai Tekna+, mens LEAF Tekna beregnes med en afskrivning på 65 procent.

I Nissans estimat taber elbilen altså hurtigere værdi end benzinbilen. Beregningen viser dog samtidig, at LEAF samlet set har færre udgifter over fem år end Qashqai, hvilket betyder, at man sparer omkring 46.000 kr. ved at investere i en LEAF frem for en Qashqai.

Elbilen er i Nissans estimat billigere i drift, i service og i afgifter, hvilket samlet set mere end opvejer forskellen i værditab sammenlignet med benzinbilen.

Svaret må være:
En elbil har større værditab end benzin og dieselbiler men fordi det er billigere at servicere en elbil så er den samlede driftsudgift til elbilen lavere end ved benzin og diesel biler
Hvad koster service og hvad skal serviceres på en el-bil?
FDM har sammenholdt priser på over 50 service- og reparationsaftaler, og de viser, at mens benzin- og dieselbiler stort set koster det samme at vedligeholde, så er elbilerne cirka 20 procent billigere end benzinbilerne, mens plugin-hybriderne er cirka 15 procent dyrere.

En klar tendens er, at elbiler generelt har de laveste priser på en service- og reparationsaftale. Kun Hyundai Kona har en aftale, som er dyrere end benzin- og dieselbilerne. Alle øvrige elbiler i undersøgelsen er billigere end benzin- og dieselbilerne og plug-in-hybriderne. I forhold til benzinbilerne er serviceaftalerne på elbilerne mellem 10 og 30 procent billigere. Og det er med til at gøre elbilerne til den billigste biltype p.t. For det er ikke kun på service, at elbilerne er billige. De er også billigere i energiudgifter og derved bliver den total driftsomkostning lavere.

Så det er ikke økonomien, der kommer til at bremse omstillingen til elektriske biler. Men set ud fra serviceomkostningerne skal man vælge den helt elektriske løsning for at spare på bilejerskabet.

Svaret må være:
Der er ingen krav til service på en elbil og den skal ikke have skiftet motorolie, oliefiltre eller tandrem. Derfor koster et service på en elbil mindre end på en benzin og diesel bil. P.J. Auto i Vadum tilbyder attraktive serviceaftaler på el-biler - det kan du læse mere om hér.
service-aftaler-el-biler

Er det en fordel at lease el bilen?

  • Leasing af elbil er et godt alternativ til at købe den. Det giver utrolig stor fleksibilitet og tryghed, og man undgår ubehagelige overraskelser.
  • Privatleasing af elbiler er blevet en gennemsigtig og simpel finansieringsmulighed og kan i mange tilfælde bedre svare sig end at købe en elbil.
  • Elbilteknologien er stadig ny og under hastig udvikling. Det kan derfor være fremtidige modeller får længere rækkevidde og gør en 2022 model mindre værd. Den bekymring slipper man for med leasing.

 

Leasing er en form for finansiering og skal derfor sammenlignes med et billån. Med et billån finansieres bilens pris og du bærer selv udgifter til service, dæk, forsikring, ejerafgifter og værditabet.

 

Med leasing af elbilen får du brugsretten og må kører et antal aftalte km. Leasingselskabet er ejer og du står som bruger. Den månedlige leasingydelse er inkl. værditab så du kender altså dine biludgifter og får ingen overraskelser. Du kan læse mere om fordele og ulemper ved leasing hér.

 

Svaret må være:

Hvis du vil have loft over biløkonomien og skal vælge mellem leasing eller billån i 2022 så skal du lease - svaret er derfor ja.

 

 

Har du andre spørgsmål?
leje-og-minileasing-el-biler
Praktiske oplysninger:
P.J. Auto Vadum ApS
CVR:27220606
Ellehammersvej 25
9430 Vadum
Telefon: 98272000
E-mail: peter@pjautovadum.dk
Åbningstider:
Mandag-torsdag kl.7.30-17.00
Fredag kl.7.30-15.00
Lørdag og søndag efter aftale.

Links til sociale medier:
Enhver klage eller tvist henvises til ankenævnet for biler via bilklage.dk